Företag som inte byter till GA4 förlorar möjligheten att mäta trafik- och konverteringsdata via sin webbplats och efter 6 månader försvinner all historisk data från UA.
GA4 är ett helt nytt verktyg som samlar in data om trafik och besökare på webbplatser och i applikationer. Med nytt gränssnitt, mätetal och spårning får man ett ännu kraftigare analysverktyg för att säkerställa och korrekt följa upp KPI:er.
Vi har under 2022 migrerat många webbplatser till GA4. Färska siffror visar dock att endast 10% av svenska sajter som använder UA idag, också har implementerat GA4 med aktiv tracking. Ett faktiskt användande av GA4 inom organisationer bedöms vara ännu lägre.
Vi stöttar er i att förstå det nya gränssnittet och dess fördelar på djupet och kan sätta upp relevant KPI-ramverk för er organisation att arbeta efter. Likt historiska uppsättningar i Google Analytics finns inte alla KPIer att nyttja från början i GA4 utan det krävs konfiguration för att anpassa strukturen efter era behov.
Vill du veta mer om GA4 och vad det innebär för er, kontakta Hampus eller Markus så hjälper vi er att komma i ordning.
Hampus Evers
hampus@cco.se
0760 38 56 18
Markus Henriksson
markus@cco.se
0706 69 16 03